مراسم ها و سنت های کریسمس در آلمان

کریسمس بزرگ‌ترین جشن مسیحیان دنیاست؛ این جشن هرساله به عنوان شب میلاد مسیح در همه کشورهایی که دین رسمی آن‌ها مسیحیت است برگزار می‌شود. اما امروزه کریسمس تنها یک جشن مذهبی نیست و تبدیل به یک جشن بین‌المللی شده است. آلمان یکی از کشورهای مسیحی‌نشین دنیاست که جشن کریسمس در آن با مراسم جالبی برگزار می‌شود.

آلمانی‌ها مثل سایر کشورهای مسیحی، سنت‌های خاص خود را برای کریسمس دارند که تزیین درخت کریسمس، شیرینی‌ها و غذاهای لذیذ و بازارهای کریسمس بخشی جدانشدنی از آن است. غرفه‌های بازارهای کریسمس، انواع شیرینی‌ها و غذاهای محلی را برای فروش عرضه می‌کنند. در ادامه به برخی آداب، سنت ها و مناسبات کریسمس در آلمان می پردازیم.

روز سنت نیکلاس

مراسم ها و سنت های کریسمس در آلمان

ششم ماه دسامبر روز سنت‌ نیکلاس در کشور آلمان است. کودکان در شب پنجم ماه دسامبر، چکمه‌ها و کفش‌های خود را تمیز می‌کنند و آنها را بیرون خانه می‌گذارند تا صبح روز بعد سنت‌ نیکلاس آن‌ها را پر از آجیل، آب‌نبات و هدیه‌های کوچکی کند. اگرچه بابانویل شخصیت مهم کریسمس است، اما سنت ‌نیکلاس بیشتر از بابانویل در میان کودکان آلمانی محبوبیت دارد. قرن هاست که مردم روز سنت نیکلاس را جشن می گیرند. تا پایان قرون وسطی، این روز روز هدیه بود و نه مانند امروز کریسمس. این مراسم فقط با اصلاحات تغییر کرد، زیرا طبق کلیسای پروتستان فقط عیسی مسیح را می توان ستایش کرد و هیچکدام از مقدسین دیگری را نمی توان پرستش کرد.

مراسم ها و سنت های کریسمس در آلمان

شب کرامپوس

شب کرامپوس هم همان شب پنجم دسامبر در آلمان برگزار می شود.کرامپوس، یک شخصیت افسانه‌ای در شرق اروپا است که برای قرن‌ها به‌عنوان بخشی از داستان کریسمس محسوب می‌شود. در واقع او شیطانی از پیروان سنت نیکلاس بوده است که گفته می‌شود برای ادب کردن و تنبیه بچه‌های شیطون و بازیگوش، او را همراهی می‌کرد. در شب کرامپوس (Krampus Night) در جنوب باواریا، مردها لباس‌های مخوف کرامپوس را به تن می‌کنند و در شب سنت نیکلاس در خیابان‌ها به راه می‌افتند و گاهی اوقات والدینی که فرزند شیطون دارند او را به خانه خود دعوت می‌کنند.

تاج گل ظهور و تقویم ظهور

یکی دیگر از مراسم‌هایی که در کشور آلمان برای روزهای کریسمس و سال نو برگزار می‌شود، یک‌شنبه قبل از کریسمس است که «تاج گل ظهور» نام دارد و با چهار «شمع یکشنبه» از نمادهای کریسمس در کشور آلمان به‌شمار می‌آید. این سنت شامل یک تاج گل، با چهار شمع روی شاخه‌ها و میوه کاج است که با گل‌های خشک تزیین می‌شود. خانواده‌ها این تاج را در اول دسامبر آماده و هر یک‌شنبه یک شمع روی آن روشن می‌کنند. یوهان هینریش ویچرن (1808-1881)، الهی‌دان و مربی پروتستان، از کودکان بی‌سرپرست و یتیم محله‌های فقیر نشین هامبورگ مراقبت می‌کرد. او در سال 1839 شروع به روشن کردن شمعی از اولین یکشنبه ظهور تا شب کریسمس کرد تا از بی تابی آنها بکاهد و آنها را قادر سازد که انتظار کریسمس و تولد عیسی را با حواس خود تجربه کنند. امسال ظهور از سوم دسامبر آغاز می شود. تقویم ظهور (Advent Kalender)، یک شمارش معکوس مهم برای کریسمس، به‌خصوص برای کودکان آلمانی است. اختراع تقویم ظهور نیز به دلیل انتظار بی حوصله کودکان برای کریسمس است. هیچ کس دقیقاً نمی داند که منشأ تقویم ظهور چیست. در تمام روزهای ماه آخر سال و قبل از کریسمس،‌ یک پنجره در تقویم باز می‌شود که درون آن شعر، ‌بخشی از یک داستان، شکلات یا یک هدیه کوچک قرار دارد. این تقویم در تمام فروشگاه‌های سراسر آلمان به چشم می‌خورد، از حدود سال 1902 اولین تقویم ظهور چاپ شده و احتمالاً از سال 1904 اولین تقویم های دارای «در» وجود داشت - تقویم ظهور متولد شد. در دهه 1920 این تقویم خارج از آلمان نیز گسترش یافت.

شیرینی‌های کریسمس

مراسم ها و سنت های کریسمس در آلمان

اشتولن (Stollen)، یک کیک سنتی کریسمس در آلمان است که از آرد، میوه (خرد شده، خشک شده یا شکری)، آجیل و ادویه‌ها تهیه می‌شود و روی این کیک را با پودر قند تزیین می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها این کیک لذیذ را در خانه تهیه می‌کنند. بیشتر فروشگاه‌ها هم در این روزها، اشتولن دارند. این کیک در اصل یک غذا برای روزه داری  است. یک نان بسیار کم که برای فصل ظهور مسیحی و بر اساس پرهیزهای آن تهیه می شد. از جمله، شیر و کره که توسط کلیسا در طول روزه ممنوع بود؛ هاینریش دراسدو در ساکسونی برای اولین بار ایده افزودن مواد غنی مانند میوه های خشک و بادام را به خمیر اشتولن داد - و به این ترتیب اشتولنی را که امروزه می شناسیم، اختراع کرد. لبکوخن (Lebkuchen) یکی دیگر از شیرینی‌های آلمانی در ایام کریسمس است که به نان زنجبیلی شباهت دارد. این شیرینی خوشمزه شامل عسل، ادویه و آجیل است که به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود.

بازارهای کریسمس

یکی دو ماه مانده به کریسمس بازارهای محلی در شهرهای مختلف آلمان؛ از نورنبرگ تا هامبورگ و از درسدن تا کلن به راه می افتند و انواع محصولات، تزئینات کریسمس، درخت کاج، لباس، صنایع دستی و هنری، خوراکی ها و غذاهای خوشمزه و سنتی و … را به مشتریان ارائه می کنند. بازارهای کریسمس از آلمان به بسیاری از کشورها و قاره‌های دیگر نیز سرایت کرده‌ است. با این‌حال ریشه بازارهای کریسمس را باید در آلمان و در زمان قرون وسطی جستجو کرد. هرساله بیش از هزار بازار مخصوص کریسمس در سراسر آلمان برگزار می‌شود. جذابیت و زیبایی این بازارها یکی از دلایلی است که باعث جذب گردشگران به این کشور می‌شود. صنایع دستی، تزیینات کریسمس، غذاهای سنتی مانند سوسیس کبابی، قارچ سرخ‌کرده و ماهی سرخ‌کرده، نیز در این بازارها به فروش می‌رسند.

از مهمترین این بازارهای کریسمس در ایالت­های آلمان می توان بازارهای زیر را نام برد:

1. اسن: از 17 نوامبر تا 23 دسامبر 2023

2. ارفورت - آلمان: از 24 نوامبر تا 22 دسامبر 2023

3. لایپزیگ: از 28 نوامبر تا 23 دسامبر 2023

4. براونشوایگ: از 29 نوامبر تا 29 دسامبر 2023

5. آخن: از 24 نوامبر تا 23 دسامبر 2023

6. بادن-بادن: از 23 نوامبر 2023 تا 6 ژانویه 2024

7. برلین: از 27 نوامبر تا 30 دسامبر 2023

8. کلن: از 23 نوامبر تا 23 دسامبر 2023

9. درسدن: از 29 نوامبر تا 24 دسامبر 2023

10. دوسلدورف: از 23 نوامبر تا 30 دسامبر 2023

شب میلاد مسیح که در آلمان «وای‌ناختن» به طور معمول جشن خانواده‌هاست. به این معنی که در آلمان اعضای خانواده از گوشه و کنار سعی می‌کنند. امکاناتی را فراهم آورند که دورهم باشند و بتوانند در کنار یکدیگر این مراسم را برگزار کنند. در این شب رفت و آمد و شلوغی شب عید و بازارهای ویژه‌ی سال نو که از چهار هفته پیش تشکیل شده، به پایان می رسد. خیابان‌ها چراغانی و آذین‌بندی شده است و رهگذران در کوچه‌ها شاهد چراغ‌های نورانی کوچکی هستند که کنار پنجره‌ها و یا از بالکن و سردر خانه‌ها آویخته شده است.

منبع: Europeanbestdestinations - evangelisch - br - de.trip

کد خبر 17570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =